Statistički podaci koji govore o ženama preduzetnicama poslednjih godina nisu ni malo ohrabrujući. Po njima, žene obavljaju 67% svetskog rada, zarađuju tek 10% svetskog dohodka, a vlasnice su 1% svetskog imetka.
Kada je u pitanju naša država, žene čine više od polovine radno sposobnog stanovništva, a konkretno žena u preduzetničkim vodama ima nešto malo više od 30% svih preduzetnika Srbije.
Za žensko predužetništvo presudno je samopouzdanje, ambicija i lična inicijativa, motivacija i hrabrost. Najveći preduslov je samostalna, osnažena žena, spremna na izazove i velika odricanja. Šta je to što žene motiviše da se upuste u avanturu zvanu – privatni biznis? Neke kažu da su bile prinuđene da nastave porodični posao, neke su se sasvim slučajno našle u privatnom sektoru, a neke jednostavno smatraju da mogu da promene ustaljen način razmišljanja okoline, po čijim pravilima je muškarac zadužen za biznis, a žena isključivo za porodicu.
Jelena Dimitrijević PR Umetničko stvaralaštvo Atelier by JD zvanično je osnovan 2016. godine. Sa radom je krenula 2013. godine, par meseci nakon diplomiranja, sa koleginicom. U početku je to bio atelje pod nazivom Radna soba, ona kao slikar i Jelena kao dizajner tekstila i odeće. Putevi su im se nakon nekog vremena razišli i Jelena je odlučila da nastavi svoj preduzetnički put sama.
Kako ste se našli u preduzetničkim vodama?
Prvenstveno, preduzetništvo mi nije bio izbor, samo sam mislila da će biti konkretnije definisano, ali ni to mi svakako nije predstavljalo prepreku. U suštini, od samog početka, tačnije od kad sam diplomirala želela sam da imam nesto svoje. Prvo sam probala industrijski dizajn, ali se tu nisam pronašla. Onda sam se tada definitivno odlučila za teži put. U početku je, sa jedne strane, znatno bilo lakše, jer smo bile nas dve i mogle smo da delimo troškove, ali opet i vrlo rizično jer smo bile nepoznate i nove na tržištu. Moj avanturistički duh me je terao da rizikujem i ipak krenem u “borbu sa vetrenjačama”, ali drago mi je što se je damama moj izbor i put dopao.
Koliko je tržište u Nišu otvoreno za žene u biznisu?
Par godina unazad dosta se radi na razvijanju i podršci ženama preduzetnima, što je za pohvalu. Uglavom nisam imala problema sa tim, koliko sa godinama, jer kao neko ko je tek diplomirao, većina nije smatrala dovoljno zrelom za taj korak. Samim tim, najveća podrska dolazila od mojih najbližih, znali su koliko sam spremna da žrtvujem i da se borim da ideja koju imam zaživi. Niš ima dosta žena preduzetnica, samim tim smatram da je odličan grad za pokretanje nekog posla.
Najveći izazov za preduzetnice?
Put preduzetnika i svih privatnika prepun je administrativnih prepreka koji ”guše” stvaralačku energiju. Administracija je sama po sebi dosadna, većini početnika nepoznata i nelogična i to bih definitivno izdvojila kao najveći izazov.
Koliko je teško balansirati između porodice i posla?
Žena mora bit i majka i supruga i kćerka i domaćica i preduzetnica. Balansiranje jeste malo zahtevnije, ali ključna stvar je dobra organizacija vremena, razumevanje i neizmerna podrška porodice.
Da li postoje neprijatnosti/predrasude prema ženama preduzetnicama?
Ranijih godina je na neki način bilo “bauk” biti žena preduzetnik, ali na svu sreću vremena su se promenila. Žena mora biti spremna na samostalnost, mora da zna šta želi i kako to da postigne. Opstati na tržištu je najlakše ako pre svega imate ideju, originalan proizvod, kvalitet, odličnu uslugu i ono što je najvažnije, ako istinski volite to što radite.
Jelena ističe da klasična formula za uspeh-ne postoji. “Uspeh u poslu ne dolazi preko noci, ali opet zavisi sta je za nekog uspeh. Ja sam sebi zadala neke male dnevne i godisnje ciljeve i ukoliko te ciljeve ostvarim do datuma koji sam sebi u glavi postavila to je za mene uspeh. Samim tim i moj posao raste, razvija se, dolazim do onih ljudi koji primete moj rad, preporuče i proslede informaciju dalje. Na taj način mi pomognu da “krčim put” svom poslu”.
Ženama preduzetnicama treba dati mnogo više podrške za njihove vizije i ideje, više mesta za njihove uspešne priče i mnogo prostora za njihove originalne biznise. Možda će na taj način, baš neka od njih biti motivacija nekoj drugoj ženi – mladoj studentkinji na završnoj godini fakulteta, nekoj samohranoj majici koja je ostala bez posla ili pak nekoj ženi pripadnici ugrožene grupe da krenu putem uspeha, a samim tim i okolinu polako udaljiti od predrasuda. Mi ćemo se potruditi da se ovaj trend nastavi.